mandag 24. september 2012

Sesongforberedelser 2013 - Intro

Jeg har nå startet forberedelsene til sesongen 2013. Hovedmålet blir Ironman Sweden i Kalmar 17. august. Det blir min tjuende Ironman hvis jeg kommer i mål - og jeg fyller 40 i 2013.

 
 
Så det er da naturlig at målet i Kalmar er å forbedre Ironman persen fra Klagenfurt i 2007 på 09:26:55. Løypa i Kalmar er flat og rask - det ble kjørt fort av mange der i 2012.

Jeg har da stilt spørsmålet "Hva skal til for å greie å senke persen?" "Hva må forbedres?" Splittene mine i Klagenfurt 2007 var: 1:01:16 - 4:53:33 - 3:25:33 med 3:14 i T1 og 3:19 i T2

Ironman Austria 2007
 
Svømmingen er det mulig å ta noen minutter på, jeg svømte jo 58:19 i Frankfurt i år. På sykkel er det også mulig å ta litt, hvertfall ut i fra sykkeltidene fra Kalmar i 2012. Skiftetidene i Kalmar er også litt raskere, så der er det mulig å knipe litt.

Men det er først og fremst på løp det kreves store forbedringer. Jeg løp 3:25:33 i Klagenfurt i 2007. Det er det raskeste jeg har løpt på en Ironman. Men siden 2007 har jeg ikke vært i nærheten av det. Det ender rundt 3:45. Det er her jobben må gjøres før kommende sesong - jeg har nivået inne på svømming og sykkel for å greie en tid rundt 09:15. Det må skje to ting for å få inn nivået på løp:

1) Jeg må bli lettere. Lettere enn jeg noen gang har vært. Uten å miste kjørestyrke på sykkel.
2) Jeg må løpe mer - og jeg må også tåle å løpe mer!

Det er punkt 2 jeg har tatt tak i først. Beina, og spesielt høyre achilles, har kranglet i mange år. Det endte i operasjon på Volvat for 1 år siden - hvor min Haglund`s hæl ble meislet og det ble rensket opp i slimpose mm på høyre bein. Operasjonen var velykket - det samme kan sies om opptreningen - og jeg har ikke hatt problemer med betent achilles i 2012 sesongen. Likevel har det vært småting som har gjort at jeg ikke har fått løpt nok over tid.

Når jeg startet opp å løpe igjen i mars støpte jeg innleggsåler på Sense for å justere for overpronasjon. Samtidig kjøpte jeg mengdetreningsko for å justere overpronasjon. Det ble litt for mye justering for venstre beinet, og resulterte i overbelastning i musklene medialt på venstre lår. Med naprathjelp av Mari på Sense fant vi ut av det, og fikk løst opp muskulaturen igjen. Jeg tok også ut sålene igjen - og har siden løp uten.

Etter Hove Triathlon, hvor jeg løp i lettvektsko for første gang siden operasjonen, merket jeg litt til Plantar Faciitis problemer på venstre foten. Dette fortsatte i varierende grad resten av sesongen, spesielt etter løp på asfalt med de samme skoene. Dette fortalte meg at det kanskje burde justeres for noe når jeg løper på nøytrale sko.

Høyre fot og ankel, som ble operert, har ikke hatt achillesymtomer siden. Men jeg har følt at beinet ikke er helt som det skal likevel. Det føles ustabilt, blir ømt etter lange løpeøkter og ikke minst føles det låst noen ganger. Det merket jeg spesielt i årets siste løp på Tjörn. Halveis på løpingen stoppet jeg for å latte vannet i veikanten, og ble stående med vekten på utsiden av føttene i bratt nedoverbakke. Da jeg startet å løpe igjen var ankelen låst , og gjorde skikkelig vondt. Det tok 3-400m før det løsnet igjen.

Disse problemene må jeg få skikk på før jeg starter treningen mot 2013 og rekordforsøk i Kalmar. Jeg må for å kunne greie målsettingen klare å løpe minst 70-80km i uka over tid, uten å bli skadet. Kontinuitet er nøkkelen. Planen er også å legge inn to fireukersperioder med ekstra løpefokus. Da må beina være i orden, og justert etter beste evne. Jeg var derfor i dag til løpestilsanalyse hos Osteopat og Fysioterapeut Bente Zachrisen Steiro på Sense. Hva som ble funnet der kan du lese i neste innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar